آسيب شناسي در ورزش كوهنوردي

دین،اخلاق،کوه


در صورت انتخاب کلید "تایید" خبر مورد نظر حذف کامل خواهد شد.

 




تعداد بازدید :2303 دوشنبه 6 بهمن 1393

آسيب شناسي در ورزش كوهنوردي

جهت بررسي آسيب شناسي در ورزش كوهنوردي و محيط كوهستان لازم است بخشي از آسيب هاي متداول در رابطه با اين ورزش را به اختصار بيان نماييم. آسيب شناسي زيست محيطي، آسيب شناسي اجتماعي و آسيب شناسي كوهنوردي.
 آسيب شناسي محيط زيست:

با مشاهده و نگاهي به اطراف شهر ها، مناطق گردشگري و مسير هاي كوهستاني وجوده انبوه پسماند زباله و تخريب طبيعت خاطر انسان را آزرده مي كند. بي توجهي اغلب مردم و رهگذران و نيز بخشي از كوهنوردان نسبت به آلودگي محيط زيست در

0

 

مناطق تفريحي و كوهستاني  بدون شك  يك فاجعه زيست محيطي بوده و عواقب آن بشريت را تهديد مي كند. لازم است سازمانهاي مربوطه با فرهنگ سازي و مشاركت مردمي با اقدامات پيشگيرانه در اين خصوص چاره جويي اساسي نمايند.

آسيب شناسي اجتماعي:

بخشي از مردم بخصوص جوانان براي دوري جستن از هياهوي شهري و پناه بردن  به محيط كوهستاني اغلب اوقات بدون آشنايي با منطقه مورد نظر و نداشتن تجهيزات مناسب وارد كوهستان مي شوند و بدليل عدم آمادگي دچار حادثه و خستگي اندام ها گرديده و با خاطري تلخ و آسيب هاي روحي بر مي گردند. اينگونه حوادث براي جامعه پيامد خوبي نداشته و آسيب رواني مخربي در جامعه كوهنوردي بجا مي گذارد.

آسيب شناسي كوهنوردي:

با توجه به اينكه كوهنوردي يك فعاليت ورزش هوازي و داراي ارزشهاي انساني والايي است و بدليل نداشتن رقابت همواره با همدلي و رفاقت همراه مي باشد. كوهنوردان در برنامه هاي صعود و پيشبرد اهداف خود با هم مشاركت جدي و همراهي صميمي داشته و گاهي با جرعه آب و لقمه ناني  قناعت نموده و در تقسيم آن بين همديگر سبقت مي گيرند. آنان هيچ وقت براي دستيابي  و گام نهادن بر قله پيشقدم نشده و همواره با فروتني و تواضع به همراهان و صلابت قله احترام مي گذارند. همچنين كوهستان براي انسان محيطي آرام و انرژي بخش و به او آرامش خاطر مي دهد. با تمام مزايا و شرايط ويژه اي كه در كوهستان براي كوهنوردان مهيا و قابل دستيابي است ولي گاها بدليل بي احتياطي و عدم شناخت كافي از اصول كوهنوردي و نيز عدم استفاده صحيح از تجهيزات و همچنين بي پروايي براي دست يابي به قله ونيز  متوسل شدن به روشهاي خطر ناك باعث ايجاد حوادث و خطرات جسماني مي شوند. آسيب ها ي جسماني گاهي اوقات آني بوده و انسان به خطا و اشتباه خودآگاهي يافته ولي در بعضي مواقع آسيب هاي اندامي به مرور زمان براي انسان خطر آفرين و او را تهديد مي كند. متاسفانه بخشي از كوهنوردان بدليل علاقه مندي و تعصب به  ورزش كوهنوردي و همچنين وجود مزيت هاي آن عوارض و آسيب اندامي را در اين رشته ورزشي انكار مي كنند. بررسي و پژوهش در خصوص وقوع حوادث و بيماري ناشي از ورزش كوهنوردي تخصصي بوده و بر عهده  متخصصان و پزشكان مي باشد. ولي اين مقاله بطور مختصر بر اساس تجارب بدست آمده نوشته شده و بدون شك نواقصي خواهد داشت. يكي از دلايل وقوع آسيب هاي اندامي طولاني بودن تمرينات و برنامه هاي كوهنوردي مي باشد. لازم بذكر است بررسي و بيان آسيب شناسي در ورزش كوهنوردي به هيچ عنوان از ارزشهاي انساني و مزاياي جسمي و رواني اين رشته ورزشي نمي كاهد، بلكه هدف از نوشتن اين مقاله  بازگويي، تاكيد و دست يابي به آگاهي و دانش روز و استفاده بهينه از تجهيزات كوهنوردي بوده و يادآوري آن تاكيد به رعايت اصول ايمني و پرهيز از هر گونه ماجراجوي مي باشد.

آسيب چشمي:

بدليل شدت نور خورشيد در ارتفاعات و همچنين انعكاس آن در هواي برفي مردمك چشم آسيب پذير بوده و ادامه كار و فعاليت سخت و گاهي امكان پذير نمي باشد. اين عارضه در كوه بخصوص در مناطق برفي اتفاق مي افتد و اغلب اوقات موقتي بوده و با استفاده از قطره هاي چشمي مداوا مي شود. براي پيشگيري لازم است از عينك هاي استاندارد UV  و محافظ چشم استفاده شود.

آسيبهاي پوستي:

آسيب ديدن پوست، برجستگي هاي صورت، تركيدن لب و گاها ايجاد لكه هايي در پوست صورت كه گاهي مدت طولاني و اثر آن در محل باقي خواهد ماند. استفاده از پوشش سر و صورت واندام هايي كه در معرض نور خورشيد و سرما هستند و نيز كرم هاي استاندارد براي محافظت از ناحيه سر و صورت توصيه مي گردد.

بهداشت شخصي:

برگزاري برنامه هاي كوهنوردي طولاني مدت و بهداشت شخصي، شستشوي دهان، همچنين كوتاه كردن مو، ناخن انگشتان پا و دست بايد در اولويت قرار گيرد و در صورت عدم بهداشت احتمال وجود بيماري پوستي و قارچ دربعضي از نقاط بدن وجود دارد .

آسيب ديدن سلول هاي مغزي:

كوهنوردي در هيماليا و اقامت طولاني در ارتفاعات 6000 متر به بالا با توجه به توصيه هاي علمي بدليل كمبود تراكم اكسيژن احتمال آسيب پذيري بخشي از اندام هاي بدن بخصوص سلول هاي مغزي وجود دارد. در صورت بروز اين عارضه ضمن درمان بايد سريعا ارتفاع كم كرد و نيز با جابجايي و اقامت در كمپ ها دوره هم هوايي را كامل نمود و حتي الامكان شرايطي فراهم گردد تا كوهنوردان در ارتفاعات بالاتر اقامت كمتري داشته باشند.

كاهش وزن:

در برنامه هاي كوهنوردي طولاني مدت و هيماليا نوردي بدليل دشواري و فعاليت سنگين روزانه به مواد غذايي و انرژي بيشتري نياز است. از طرفي در ارتفاعات بدليل عارضه كم اشتهايي و كم خوري و نيز عدم مصرف مايعات كافي ارگانيسم بدن بسرعت در معرض تهديد و كاهش وزن بوده و براي جبران نيازمندي هاي روزانه چربي هاي ذخيره در بدن به عنوان سوخت وساز مصرف مي شوند. در صورت نرسيدن مواد غذايي لازم پروتئين بدن نيز در معرض خطر و مصرف قرار گرفته و وزن كوهنوردان بسرعت كاهش مي يابد. لازم است با مصرف بموقع و پياپي مواد غذايي كم حجم و مايعات و خوردن غذاهاي مخصوص ارتفاع از كاهش وزن جلو گيري شود .

آسيب ديدن مفاصل:

پياده روي و فعاليت در مناطق كوهستاني بدليل وجود پستي و بلندي و نيز برگشت در مسيرهاي شن اسكي باعث آسيب ديدن مفاصل بخصوص از ناحيه زانو مي شود. لازم است كوهنوردان از مسير هاي عادي تردد نموده و از پريدن پياپي بروي سنگها خودداري نمايند. از انجام هر گونه حركات نمايشي و ماجراجويي بخصوص در پايين آمدن از كوهستان پرهيز نموده و با صبر حوصله و به آرامي گام برداريد. استفاده از باتوم، كفش مناسب، كوله استاندارد و همچنين در صورت امكان با كوله سبك كوهنوردي كنيد. در صورت آسيب ديدن از ناحيه مچ پا و زانو جهت درمان و ترميم آن سريعا اقدام نماييد و با استراحت طول درمان را تكميل كنيد.

بيماري ريوي:

شرايط ويژه جوي در مناطق مرتفع و هيماليا همراه با هواي خشك و سرد همواره براي ريه ها و نواحي تنفسي مضر و منجر به التهاب ريوي شده و بدليل دم و بازدم سريع و ورود هواي سرد به داخل ريه ها باعث سرماخوردگي و عفونت ريوي مي شود. در صورت عدم پيگيري و درمان بموقع  كوهنورد دچار بيماري ريوي (ادم ريوي) مي شود. براي پيشگيري از وقوع اين عارضه ضمن درمان بايد ارتفاع كم كرد.

آسيب قلب:

براي كنترل عملكرد ضربان قلب لازم است ورزشكاران همواره با پزشك مشاوره كرده و در فعاليت هاي ورزشي دقت لازم را داشته باشند. در برنامه هاي كوهنوردي بخصوص قلل مرتفع بدليل فعاليت شديد بدن و كمبود اكسيژن ضربان قلب تشديد شده و لازم است قبل از اجراي برنامه با پزشك مشاوره و چكاب قلب انجام شود. در كوه لازم است با گام برداري يكنواخت ريتم ضربان قلب و گام برداري تنظيم شود. در ارتفاعات بدليل وزن كوله و كمي اكسيژن و فعاليت شديد بدن احتمال افزايش شدت ضربان قلب وجود دارد كه لازم است گامها كوتاه و از بيراهه رفتن پرهيز نماييم و با استراحت هاي بموقع ضربان قلب را كنترل نموده و در صورت عارضه قلبي ضمن توقف كامل با يد سريعا ارتفاع كم كرد. بي توجهي و عدم پيشگيري بموقع باعث ايست قلبي مي شود.

با سپاس از آقاي فرجي پور بابت نگارش اين مقاله



      
جهت استفاده از مطلب فوق کد زیر را کپی و در وبلاگ یا سایت خود قرار دهید
  
   
 کاربر گرامی به منظور ارسال نظرات عضویت در سایت الزامی است 
 
در صورت انتخاب کلید "تایید"انتخاب مورد نظر حذف کامل خواهد شد.

 

 
 

بخشنامه ها
طرح درسها
اولین صعود اورست در استان
لیست فروشگاه ها لوازم کوه نوردی
آرشیو مقالات
مسابقات سنگ نوردی آسیا
دین،اخلاق،کوه
مدارک کارآموزی
گواهی های صعود
مدارک مربیگری
عضویت
ورود به سایت اعضا